Voor de échte racefanaten klinkt de naam "Indianapolis" waarschijnlijk als muziek in de oren want wie die naam hoort, denkt spontaan aan de "Indianapolis Motor Speedway" (zie link) of kortweg IMS genoemd. Hier werden tot 2007 F-1 wedstrijden gereden en als grote F-1 liefhebber wil ik dit circuit dan ook graag eens met eigen ogen zien!
Net nu wij hier zijn, is er een training voor de "Indianapolis 8 Hour" bezig. Daardoor kunnen we helaas niet tot op de befaamde "Brickyard" geraken. Het circuit heeft zijn bijnaam "The Brickyard" te danken aan het feit dat het authentieke circuit uit "bricks" (klinkers) bestond. Vandaag de dag is er nog maar een klein stukje van bewaard gebleven en daar had ik graag ook eens een foto bij gehad, maar helaas...ik ben eraan voor de moeite en dus gaan we het museum bezoeken. Gelukkig hebben ze hier rolstoelen zodat Mupke niet de ganse tijd moet stappen want ze heeft nog steeds behoorlijk veel pijn aan haar voet na haar val van gisteren.
Eenmaal binnen ga ik meteen op zoek naar F-1 piloten die hier ook "Indy Car" (de Amerikaanse tegenhanger van F-1) gereden hebben zoals Jacques Villeneuve, die - net als zijn vader Gilles die in 1982 op het circuit van Zolder verongelukte - met het nummer 27 reed. Hieronder de bolide waarmee hij in 1995 de "Indy-500" won.
Hieronder de helm van Michael Schumacher die hier 5x won. De 1ste keer was in 2000 en daarna jaar na jaar van 2003 t.e.m. 2006. Er werden in totaal acht F-1 wedstrijden gereden, de laatste was in 2007 en werd gewonnen door Lewis Hamilton.
Nog zo een iconische naam uit de Formule 1-wereld is Mario Andretti. Ook hij heeft hier de "Indy 500" gereden en werd meerdere keren kampioen...oa. met een V8 Ford bolide uit 1969 waarvan deze op onderstaande foto's een replica is.
Wat een immens verschil - vooral op gebied van de technologische evolutie - tussen de race wagens uit de na-oorlogse jaren en de hedendaagse race machines.
Deze lay-out laat het parcours zien. De grijze lijnen (de Oval) in het groene vlak is voor de Indy-Races. De zwarte lijn was voor de F-1 races, maar wordt nu ook gebruikt voor de "Indianapolis 8 Hour Race" en het museum bevindt zich pal in het midden.
Eenmaal terug buiten gaan we de racetraining "live" bekijken. Er is een mooie tribune aangelegd voor nieuwsgierigen en vermits er geen ander volk is, hebben wij de tribune voor ons alleen en kunnen we genieten we van onze privé-race!
Als we het circuit verlaten rijden we nog even downtown Indianapolis in om ook hier het Capitool eens van dichtbij te zien. Wel jammer van al die wegenwerken want nu moeten we òfwel gaan wandelen (wat voor Ingrid niet lukt) òf te ver om rijden (wat we òòk niet gaan doen want al die Capitolen lijken sowieso erg op mekaar). Dus maken we een ritje door de stad en zullen we hier en daar uitstappen voor enkele foto's.
Er is een prachtige, majestueuze fontein aangelegd in het midden van de rotonde met daaromheen genoeg parkeerplaats zodat we dit plekje rustig kunnen bezoeken.
Tijdens onze rit door de stad nemen we foto's van speciale gebouwen zoals oa. een piepklein kerkje tussen alle die hoge flatgebouwen, een burcht (die je hier helemaal niet verwacht) en komen als bij toeval tòch nog voorbij het Capitool (links beneden).
Met onderstaande foto laten we Indianapolis achter ons en zetten we onze tocht verder naar Wright-Patterson Air Force Base in Dayton, Ohio.
Vermits we een nieuwe Staat binnenrijden, mogen we deze foto niet vergeten!
Omdat Ingrid's enkel steeds meer pijn doet, besluiten we om in het hotel van deze luchtmacht basis te gaan logeren (waar ik de Chief-Suite gereserveerd heb) en naar de Military Clinic te gaan voor een RX van die enkel...hopelijk valt het mee!!
Uiteindelijk hebben we toch bijna 4 uren in de kliniek gespendeerd, maar gelukkig is er niks gebroken! We kunnen onze reis gewoon verder zetten, maar weliswaar op een rustiger tempo. Morgen staan Dayton en Cincinnati op het programma!
Dominique
Geen opmerkingen:
Een reactie posten